Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego pewne samochody poruszają się na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. klasyki. Opcja posiadania charakterystycznych, żółtych tablic jest zarezerwowana dla starszym samochodom(ów), których produkcję zakończono przed laty. Zabytkowy samochód to również lokata i metoda przechowywania kapitału przez ludzi. Cały czas rośnie osób zbierających stare samochody i inwestujących w nich swoje aktywa. Aby samochód przedstawiał odpowiednią wartość, ważne jest aby był w dobrej kondycji – sprawny, z oryginalnymi elementami. Przywrócenie samochodu do dobrego stanu to robota dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Dobrze odrestaurowany samochód można dumnie prezentować na zdobywających popularność targach, zlotach czy pokazach dedykowanych klasykom.
Jakie samochody zaliczamy do klasyków?
Żeby samochód mógł uzyskać wpis do rejestru zabytków, musi on spełniać określone kryteria. Po pierwsze musiało minąć minimum 25 lat od czasu jego produkcji. Natomiast od czasu całkowitego zakończenia produkcji modelu X musi wybić przynajmniej 15 lat. Oprócz tego co najmniej 75% części takiego auta musi być oryginalnych. Po spełnieniu odpowiednich warunków formalnych następuje rozpatrzenie wniosku przez właściwy(ą) instytucję: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W momencie uzyskania korzystnej oceny rzeczoznawcy, pojazd zyskuje miano zabytku. Należy pamiętać, że starsze auta wymagają odpowiedniej opieki. Dzięki temu renowacja starych samochodów zdobywa coraz większy popyt ze strony klientów. Popyt na wyspecjalizowane w oldtimerach warsztaty stale rośnie. Jakie konkretnie usługi proponują fachowcy od zabytkowych aut?
Najczęściej stosowane działania renowacyjne
Posiadanie zabytkowego pojazdu to nie jedynie prestiż, ale też zobowiązania. Renowacja tego typu auta może się odbyć w porozumieniu z konserwatorem. Wszelkie działania mające miejsce przy pojeździe bądź wymiana części wymagają zielonego światła od konserwatora zabytków. Przez wzgląd na wiek(u), często bywa dużo do naprawy przy takich autach, dlatego obowiązek czekania na pozwolenie konserwatora jest niekiedy uciążliwa. Do najczęściej wykonywanych serwisów związanych z rewitalizacją i utrzymaniem aut zaliczamy:
- Naprawy blacharskie – czas odciska swoje piętno na autach, lakier wielu z nich z upływem lat pokryta(y) został(a) rdzą. Usuwanie korozji, czyszczenie i renowacja elementów stanowią podstawowe zabiegi odświeżające klasyki. Czasem, ze względu na brak dojścia do oryginalnych części, niezbędne jest stworzenie ich we własnym zakresie według określonych projektów.
- Remonty silników – silnik to serce samochodu. To często dla tego dźwięku fani motoryzacji decydują się na zabytkowe samochody. Obowiązek naprawy silnika może nieść z sobą różne konsekwencje – drobnymi zmianami ale także ze czasochłonnymi remontami generalnymi.
- Naprawy tapicerskie – prawdziwi fachowcy zadbają aby samochód wyglądał elegancko także w środku. Naprawy wnętrz, obicia foteli, prace tapicerskie – można powiedzieć, że jedynym ograniczeniem w tej kwestii może być fantazja klienta. Albo wskazania kuratorskie.
- Naprawy wyposażenia pojazdu – kolejną z podstawowych usług wykonywanych przez specjalistów jest opcja remontu wyposażenia samochodu. Dotyczy to wszystkich elementów pojazdu – zawieszenia, radia, klimatyzacji itp
- Całościowe odnawianie – istnieją garaże, które trudnią się holistyczną odnową leciwych samochodów. Proces ten jest bardzo długi i kosztowny, ale rezultaty pracy mechaników często zwalają z nóg. Samochód po całościowej renowacji przeważnie prezentuje się lepiej niż w okresie produkcji.
Gdzie najlepiej oddać auto do renowacji
Klasyczne auto – jeśli ma służyć przez długi czas, i co z tego wynika zyskiwać na cenie, powinno mieć zapewnioną opiekę na przyzwoitym poziomie. Najlepiej oddać samochód fachowcom. Ze wzrostem zainteresowania starszych(ymi) modeli(ami), sektor mechaników koncentrujących się na wiekowych autach wzrasta. W odniesieniu do tego warto zwrócić uwagę na ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych ekspertów. Produkcji pewnych aut zaprzestano dekady temu, a zatem ceny i dostępność ich komponentów wymiennych bywają różne. Doświadczeni mechanicy mają jednak na to sprawdzone rozwiązania i właściwe dojścia.